logo

Selén

Prísun selénu priaznivo pôsobí na autoimunitné procesy. Selén je stopový prvok, ktorý si telo nedokáže vyrobiť, preto sa musí užívať s jedlom. Niektoré štúdie zistili pokles protilátok TPO pri užívaní selénu.

V tele dospelého človeka sa nachádza asi 15 mg selénu, a to hlavne v obličkách, pečeni, vo vlasoch, kostiach, v krvi a svalstve. Selén je spolu s vitamínom E súčasťou antioxidačného obranného systému organizmu, pretože je kofaktorom glutatiónperoxidázy, ktorá zneškodňuje superoxidy a peroxid vodíka.

Ďalší selenoenzým, jódtyronín-5'-dejodáza, významne vstupuje do metabolizmu jódu a hormónov štítnej žľazy. Selén je dôležitý pri premene hormónu tyroxínu (fT4 , zásobná forma ) na trijódtyronín ( fT3, aktívna forma ). Nedostatok selénu môže preto zhoršiť hypotyreózu.

Selén je predovšetkým viazaný v aminokyselinách selenomitionín a selenocysteín. Účinnosť resorpcie selénu v gastrointestinálnom trakte človeka závisí od prítomnej formy selénu. Selenometionín sa resorbuje aktívnym transportom na 95 - 97 %, kým seleničitany sa vstrebávajú iba na 44 - 76 % pasívne, v smere koncentračného gradientu. Väčšia časť selénu je z tela vylučovaná močom, ďalšia časť je vylučovaná pľúcami vo forme prchavých zlúčenín.

Selén je stopový prvok, ktrorý si telo nedokáže sám vyrobiť. Musí sa preto užívať s jedlom. Obsah selénu v potravinách závisí od jeho koncentrácie v pôde. Bohaté potraviny na selén sú ryby, morské plody, strukoviny, pečeň (vnútornosti), para orechy, avokádo, syry a mliečne výrobky.

TIP: Užívanie 2-3 Para orechov denne zabezpečí dostatočný denný príjem selénu.

Nedostatok selénu: sa prejavuje kardiovaskulárnym ochorením a zníženou funkciou štítnej žľazy

Nadbytok selénu: je pre organizmus toxický a môže vyvolať poruchy funkcie tráviaceho traktu, edém pľúc a kožné zmeny. Typickými prejavmi sú cesnakový dych zapríčinený prítomnosťou dimetyldiselenidu, kovová chuť v ústach a zvýšená lámavosť nechtov.

Suplementácia selénu s normálnou hladinou selénu vedie k zvýšenému riziku vzniku diabetes mellitus 2. typu., preto počas suplementácie selénu odporúčam kontrolovať hladinu selénu v krvi.

Denné dávkovanie je 50 – 200 mikrogramov za deň.

Klaudia Pazgan

Publikované:   19.4.2022

HASHIMOTKY © 2022