logo

Jód a Hashimoto

Je jód naozaj škodlivý pri Hashimote? Telo potrebuje jód, štítna žľaza potrebuje jód. Avšak, aktivácia a skladovanie jódu spôsobuje extra námahu pre štítnu žľazu.

Hashimotova štítna žľaza je chronicky zapálená a výrazne oslabená. Príliš veľa jódu preto môže spôsobiť ďalší zbytočný stres. Pred užitím jódu pri Hashimotovej tyreoiditíde je potrebné zvážiť niekoľko ďalších faktorov. Kyra Hoffmann vo svojej knihe vysvetľuje („ Jód – kľúč k zdraviu “ )že: Jód nie je problémom ani Hashimotovou príčinou, ale symptómom. 
 
Pre lepšie pochopenie si to porovnáme s podráždeným žalúdkom:
Predstavte si, že máte zapálený a veľmi podráždený žalúdok, ale telo stále potrebuje jedlo(živiny/energiu). Vždy, keď niečo zjete, žalúdok zareaguje silnou bolesťou.Takže navonok, jedenie spúšťa bolesť, tak už nič radšej nebudete jesť? To je však nesprávne, pretože telo stále potrebuje živiny a energiu prijatú z jedla, aby mohlo ďalej správne fungovať.
 
Rovnako je to aj s Hashimotovou tyreoiditídou a jódom: 
Štítna žľaza jód potrebuje, ale je chronicky zapálená, a preto je na jód veľmi citlivá a vznikajú rôzne nepríjemné reakcie a symptómy.. Ale jód v podstate nie je nepriateľ.
Čo sa stane, ak užijete jód, keď máte Hashimotovu tyreoiditídu?
Veľmi veľa mojich zmnámych a klientov by o tom mohli veľa rozprávať: Jedia šalát z morských rias, sushi alebo veľkú porciu tresky. Krátko na to telo reaguje búšením srdca, potom malátnosťou a trasúcimi sa končatinami. Klasický syndróm hypertyreózy a reakcie na jód v strave... Len v strave, viete si potom predstaviť užívanie organického jódu vo väčších dávkach....Čo sa stalo? V potravinách bol dostatok jódu. Tento jód bol absorbovaný štítnou žľazou a v tomto procese prijala malý zápalový proces. To ešte zvýšilo zápal v štítnej žľaze a spustilo vzplanutie choroby. (Zhoršenie stavu)
Aby sa tomu zabránilo, a aby sa predišlo ďalšiemu poškodeniu štítnej žľazy, s jódom sa musí zaobchádzať veľmi opatrne,to vždy zdôrazňujem aj na on-line kurzoch.
 
Najprv je veľmi dôležité štítnej žľaze doplniť živiny a antioxidanty. Až potom je jód opäť dodávaný a následne prispieva k regenerácii. Súčasne musí byť autoimunitný proces znížený na minimum. To znamená, že protilátky sa musia eliminovať na minimum napríklad protizápalovým stravovaním. Najlepším spôsobom, ako to dosiahnuť, je AIP-Paleo stravovanie, ktoré je špeciálne vytvorené práve na autoimunitné ochorenia, na elimináciu symptómov, na zníženie zápalu, elemináciu protilátok atd..atd...
Štítna žľaza sa musí opäť naučiť narábať s jódom. Robí to prostredníctvom rôznych živín, ktoré znižujú zápal a zvyšujú antioxidačnú kapacitu štítnej žľazy. Týmto spôsobom už jód nespôsobuje typické príznaky hyperaktívnej štítnej žľazy. Pre zdravú štítnu žľazu je potrebný a skôr či neskôr ho treba doplniť.
 
Upozorňujem, že toto sú najdôležitejšie rady týkajúce sa regenerácie štítnej žľazy. Týmto spôsobom sa vaša štítna žľaza v priebehu niekoľkých týždňov alebo mesiacov veľmi rýchlo zotaví, najmä so selénom, vitamínom C cysteínom...... a zvýši svoju antioxidačnú kapacitu. Štítna žľaza sa naučí bojovať so zápalom sama a jód opäť bez rizika spracuje. 
V každom prípade by ste mali byť počas celého obdobia v úzkom kontakte s lekárom alebo terapeutom. Váš zdravotný stav štítnej žľazy by sa mal pozorne sledovať kvôli okamžitým zmenám (pozitívnym a negatívnym). Ak je pokles zápalovej odpovede znateľný (na vás) alebo merateľný (rutinné vyšetrenie u lekára), pri dodržaní vyššie uvedených rád môžete začať pomaly pridávať jód.
 
Koľko jódu pri Hashimotovej tyreoiditíde?
  • Zdravá štítna žľaza potrebuje na svoje fungovanie jód. Jód má schopnosť opäť zlepšiť zdravie štítnej žľazy. Ak ste utíšili zápal štítnej žľazy a vyživili štítnu žľazu podľa vyššie uvedených rád, môžete sa začať chystať na užívanie jódu postupne v maličkých dávkach.
  • Začnite s nízkymi dávkami a postupne ich zvyšujte. Akonáhle spozorujete niečo kontraproduktívne, napríklad mierne príznaky hyperfunkcie, opäť znížte dávku jódu. Pokračujte v tom, kým sa nedostanete späť do prirodzeného rozsahu (200-500 µg jódu denne).
  • Začnite s 50 µg jódu denne vo forme 50 g ryby alebo rozdrvenej tablety jodidu draselného (dostupný v lekárňach). Každé tri dni zvyšujte dávku o 50 µg.
  • Pamätajte, prosím: nutričná terapia a zdravá výživa musia pokračovať. Bez toho to fungovať nebude. Mali by ste byť pod kontrolou lekára alebo terapeuta, ktorý má skúsenosti s používaním jódu.

Aké výsledky od toho môžete očakávať?  

Ak túto radu vezmete do úvahy a pridáte ju ku klasickej liečebnej terapii L-tyroxínom, Euthyroxom....možno očakávať dobré výsledky. Môžete opäť cítiť viac energie a menej trpieť na príznaky hypotyreózy. V niektorých prípadoch je dokonca možná remisia, teda úplné vymiznutie symptómov a zastavenie ochorenia.

 
Najlepšie výsledky možno očakávať pri kombinácii liečby Hashimoto, výživy a nutričnej terapie.
Takže, úplne vysadenie synt. hormónu FT4 a 100% náhrada org. jódom to nie.
Pri zlepšení stavu sa synt. hormón v dávke znižuje a jód naopak zvyšuje.. Je to aj o disciplíne a samozrejme stravovaní, treba trpezlivosť a počúvať svoje telo, a dať mu všetko, čo práve potrebuje...
Zhrnutie:
Ak chcete používať jód na zlepšenie zdravotného stavu pri Hashimote, najprv treba eliminovať zápal štítnej žĺazy, doplniť chýbajúce živiny, vitamíny minerálne látky.... Vyrovnať hormonálny systém, eliminovať protilátky na minimum...aby štítna žľaza mohla prijať jód bez námahy, bez stresu a vedľajších symptómov a využiť ho vo svoj prospech a nie naopak.
Avšak, nie je to za 3 dni, všetko má svoj čas a individuálny proces zotavovania.
Môj TIP:
Ja som toho názoru, že jód môžeme prirodzene a jednoducho prímať vhodnou stravou. Bez toho, aby sme telo šokovali, stresovali - nech je to nášmu telu čo najprirodzenejšie.
Morské ryby - zaradiť ryby do jedálnička minimálne dvakrát týždenne. Vhodná je napr. aljašská treska či tuniak, alebo losos. Jedna porcia tresky (cca 85 gramov) obsahuje približne 42-66 % množstva jódu, ktoré organizmus denne potrebuje. Morské ryby nie sú len bohatým zdrojom jódu, ale tiež vysoko kvalitných bielkovín a vitamínu D. 
Vajcia - Viac jódu nájdeme vo vaječnom žĺtku. Jedno veľké vajce obsahuje 16 % dennej dávky jódu. Okrem jódu vajcia navyše obsahujú aj bielkoviny, tuky, vitamíny a minerály.
 
Slivky - Sušené slivky sú bohaté na jód, ale aj na rad vitamínov (vitamín K, vitamín A, draslík, železo) a ďalších živín. 
Morské riasy - Sú veľmi dôležitým zdrojom jódu, aj keď obsah jódu v morských riasach závisí od toho, odkiaľ pochádzajú. Najviac jódu má červená riasa kombu kelp, ktorú je možné zakúpiť ako prášok alebo sušený produkt. Používa sa najčastejšie ako súčasť japonského vývaru dashi. Medzi červené riasy sa radí aj riasa wakame, ktorú môžeme poznať ako prísadu miso polievky. (Morské riasy odporučujem konzumovať, až po eliminácii protilátok a znížení zápalového procesu štítnej žľazy.
Klaudia Pazgan

Publikované:   17.1.2022

HASHIMOTKY © 2022