logo

HORÚCE DNI a HYPOTYREÓZA/HASHIMOTO

Ako zvládnuť najteplejšie obdobie v roku. Ľudia so zníženou funkciou štítnej žľazy a s Hashimotovou tyreoiditídou vnímajú horúce letné mesiace ako nikdy nekončiace muky.

Pacienti so zníženou funkciou štítnej žľazy a s Hashimotovou thyreoiditídou sa často sťažujú na zdravotné problémy pri zmene počasia / teplo, horúčava, dusný vzduch a letné búrky.

Ako zvládnuť najteplejšie obdobie v roku. Ľudia so zníženou funkciou štítnej žľazy a s Hashimotovou thyreoiditídou vnímajú horúce letné mesiace ako nikdy nekončiace muky.

Klimatizáciu nemajú pravdepodobne všetci. A aj ventilátor sľubuje len dočasné chladenie. Okrem toho nemôžete zostať stále v uzavretých miestnostiach.

 

Prečo je to však v lete pre toľkých ľudí také zlé?

Funkciu štítnej žľazy ovplyvňujú vonkajšie teplotné podnety. Ľudia s poruchami štítnej žľazy sa často ťažko prispôsobujú výrazným teplotným výkyvom, ale aj extrémnemu chladu či horúčave. Často trpia zvýšenou citlivosťou na počasie.

Tieto príznaky väčšinou samy ustúpia po niekoľkých dňoch, keď sa poveternostné podmienky stabilizujú. Občas treba upraviť aj dávku hormónov štítnej žľazy. Mierne zníženie dávky v lete a zvýšenie dávky v zime.

Pár tipov na bezstarostné leto pri hypotyreóze!

  • Dostatočne pite. Aspoň 2-3 litre denne. Napríklad minerálna voda, jablková šťava alebo mätový čaj. Vyhnite sa radšej káve, sladkým limonádam či kolovým nápojom a alkoholu.
  •  Vychutnajte si pestrú, ľahkú letnú kuchyňu s množstvom čerstvého ovocia a surovej zeleniny.
  •  Byt dobre vetrajte. Najlepšie skoro ráno alebo neskoro večer, keď sú teploty najnižšie. Cez deň zatvorte okná a zatemnite byt.
  •  Vyberte si pohodlné, vzdušné oblečenie z prírodných vlákien vo svetlých farbách.
  • Ak je to možné, presuňte aktivity (nákupy, šport) do chladných ranných alebo večerných hodín.
  •  Proaktívne sa vyhýbajte faktorom, ktoré zaťažujú obehový systém. Okrem horúčav k nim patrí aj dlhé státie, stres, zlý vzduch a nedostatok tekutín.
  •  Nedávajte si ľadovú, ale vlažnú sprchu. Keď je zima, cievy v koži sa stiahnu a telo ťažšie odvádza teplo. V dôsledku toho sa po krátkom čase viac potí.
  • Krátkodobo zvýšte spotrebu soli, pretože zvýšeným potením sa stráca veľa sodíka. Nebezpečenstvo svalových kŕčov!
  • Ak máte zadržiavanú vodu, obmedzte potraviny bohaté na sodík a uprednostňujte stravu bohatú na draslík. Zdvíhajte nohy častejšie. Vhodné sú čajové prípravky zo žihľavy, púpavy a brezových listov.

 

V podstate hyperaktívna štítna žľaza (hypertyreóza) často vedie k zvýšenej citlivosti na teplo, zatiaľ čo nedostatočná činnosť štítnej žľazy (hypotyreóza) vedie k výraznej citlivosti na chlad.

Napriek tomu nielen hypertyreózni, ale aj početní pacienti s hypotyreózou majú problémy s adaptáciou na letné teploty, väčšinou v dôsledku kardiovaskulárnych porúch (pocit závratov, mdloby). Pomerne často sa vyskytuje aj zadržiavanie vody v oblasti rúk a nôh . Môže tiež viesť k vyčerpaniu a nepokoju (pocity úzkosti, záchvaty paniky).

Moje tipy:

  1. Počas horúcich dní mám v kabelke vždy minerálnu termálnu vodu v rozprašovači od LA ROCHE-POSAY - Thermal spring water, kúpite v každej lakárni. Niekoľko krát denne streknem a osviežim tvár a dekolt.
  2.  Pijem minerálnu vodu Budiš. ( Má blahodarné účinky na trávenie i dýchací systém. Navyše stimuluje činnosť pečene, žlčníka a obličiek. Predstavuje teda výbornú voľbu na spestrenie pitného režimu počas horúcich letných dní. Samozrejme aj veľa iných minerálnych vôd.)
  3.  Podľa potreby sa denne osprchujem vlažnou vodou-pozor nie studenou.
  4. Veľmi dôležité!!! nápoje pijem izbovej teploty, nie ľadové s ľadom.

 

Balenú prírodnú minerálnu vodu nenechávajte vystavenú na priamom slnečnom žiarení. Ak je dlho vystavená vysokým teplotám, môžu sa v nej premnožiť prirodzene prítomné mikroorganizmy. V dennom pitnom režime striedajte minerálne vody s pramenitými vodami alebo s pitnou vodou.

Klaudia Pazgan

Publikované:   08.7.2022

HASHIMOTKY © 2022